Skip to content

Sony a7s III vs Sony A7 IV

Intro

Σε αυτό το βίντεο θα μιλήσω γιατί δεν θα αγοράσω την Sony A7 IV, και για το λόγο που προτίμησα την Sony A7s III παρόλο που είναι ήδη ένα χρόνο στην αγορά

Θα πάμε βόλτα να δοκιμάσουμε τις δυνατότητες της A7s III σε ενα φανταστικό μέρος,

και θα αναλύσουμε τι έχει σημασία για video, και για το work flow που ακολουθώ.

Prologue

Αρκετά χρόνια πριν η κατάσταση ήταν ξεκάθαρη, οι DSLR τα έδιναν όλα στο να βελτιώσουν τα τεχνικά χαρακτηριστικά τους όσο αφορά τη φωτογραφία. 

Ετσί ήθελες φωτογραφική, Nikon, Canon, Fuji, η οτιδήποτε αλλό υπήρχε εκείνη την εποχή.

Ήθελες βίντεο? camcorders, η broadcast cameras, και η RED one που εμφανίστηκε το 2007, και παρόλο που κόστιζε 17000 μόνο το σώμα γινόταν χαμός με τα backorders!

Μέχρι που άρχισαν να εμφανίζονται consumer μηχανές με δυνατότητα καταγραφής βίντεο όπως η Nikon D90 το 2008 που είχε δυνατότητα εγραφή 720p 24 βίντεο το οποίο ηταν πολύ ελκυστικό για τον λόγο ότι η δυνατότητα να χρησιμοποιήσεις την εκπληκτική ποιότητα των 35mm φακών με το απίθανο bokeh που έδινε cinematic αίσθηση. 

Φωτογραφικές μηχανές δεν είναι πλέον μόνο για φωτογραφία, αλλά προσπαθούν να ικανοποιήσουν και τις ανάγκες για βίντεο. Κάποιος που είναι 100% βίντεο πιθανότητα θα προτιμήσει να αγοράσει μια Sony FX6 FX9 καποιά απο τη σειρά EOS C200 – C300 η μετά πάμε σε Red, Arri οι οποίες είναι καθαρά επαγγελματικές. 

Όταν αγοράζω εξοπλισμό, προσέχω η κυρίως χρήση του να την κάνει καλά,

Από φωτογραφία ήμασταν καλυμμένοι με την a7 III. που όμως δεν με ικανοποιούσε σε βίντεο.

Είχε δυνατότητα να γράφει μόνο 8bit, 4K / 30fps

Περίμενα να βγει η A7 IV για να δούμε αν μπορούσαμε να καλύψουμε φωτογραφία / βιντεο με μια μηχανή.  Υπήρχε πολύ hype πριν τη κυκλοφορία της , και ηταν ο λόγος που δεν προχώρησα άμεσα στην αγορά της A7s ΙΙΙ πριν από ένα χρόνο.

[https://www.notion.so/A7-IV-123c575f66ea4c69b66a1ad4eaa743f3](https://www.notion.so/A7-IV-123c575f66ea4c69b66a1ad4eaa743f3)

Αν η A7 IV μπορούσε να καλύψει τις ανάγκες μου για βίντεο, παράλληλα με τις ανάγκες για φωτογραφία θα ήταν η ιδανική μηχανή. 

Στις 21 Οκτώβρη ανακοινώθηκε η α7 IV, με πολύ εντυπωσιακά τεχνικά χαρακτηριστικά:

– 33MP from 24 of A7 IV

– 4K 30 full frame, 4K 60 σε ΑPS-C Crop

– εσωτερική εγραφή σε 10bit 4:2:2 (θα μιλήσουμε γι’ αυτό αργότερα)

– All intra H264- H265 (XAVC-I H.264 All-Intra codec and XAVC-HS H.265)

– Εώς 600Mbps bit rate

– Καλύτερο AF, eye AF

– S-Cinetone profile

– Sony BIONZ XR οπως η Α1 και η A7III

– HDMI Type-A (full size) video output

– Υποστήριξη για CF Express και να μπορεί να καταβράψει τα 600mbps All Intra

Πολύ δυνατά τεχνικά χαρακτηριστικά για βίντεο, βελτιωμένα σε κάθε τομέα σε σχέση με το προηγούμενο μοντέλο την A7 III. 

Για τις ανάγκες μου όμως, τα minimum requirements για βίντεο είναι:

– In-Body Stabilization (με γυροσκόπιο 5 αξόνων + sync με φακούς IS) (check)

– Πολύ καλό AF – (check)

– 4K 60fps – (check) αλλά με APS-C Crop

– 10 Bit 4K/60 HDMI Output  – (nope) μόνο 8bit out.

Τι δεν με κάλυψε:

– APC-C Crop όταν γράφει βίντεο σε 4K 60, έχω ακρατούς wide φακούς όπως ο Sony 12-24mm, Batis 18mm, Sony 24mm 1.4, Sony 35mm που πλέον δεν θα είναι όσο wide θέλω να είναι.

– Αν και εχεί Full size HDMI, υποστήριζε μόνο 4:2:2 8bit.

Και αυτό είναι ίσως το σημαντικότερο, που με απώθησε από την αγορά της. 

Και έτσι, αποφάσισα την αγορά της A7s III.

Πριν μιλήσουμε όπως για τη μηχανή, πάμε μια βόλτα σε μια εκπληκτική τοποθεσία στην Ιρλανδία να τη δοκιμάσουμε!

On Location

Στη βόλτα μας για να δοκιμάσουμε τις δυνατότητες της A7s III πήγαμε στο Carton House στην Ιρλανδία. Το Carton House είναι ενα ξενοδοχείο, και μέσα στο golf υπάρχει ένα σπίτι που χτίστηκε για την βασίλισσα Victoria που επισκέφτηκε την Ιρλανδία το 1849. 

Με αυτή την ευκαιρία θέλαμε να δοκιμάσουμε δυο πράγματα:

Από πλευράς Video, να καταγράψω μερικά πλάνα σε S-Log 3, χρησιμοποιώντας τα νέα All Intra Codecs, και να δώ την ποιότητα της μετά το grading. 

Απο πλευράς φωτογραφίας, η Ελένη θα δοκιμάσει το 12MP αισθητήρα τραβώντας RAW τα οποία θα επεξεργαστεί στο Lightroom. 

Θέλουμε να δούμε αν τα 12mp είναι αρκετά για κανονική χρήση χωρίς να κουβαλάμε δευτερη μηχανή, ειδικά αν δεν έχουμε σκοπό να εξάγουμε τις φωτογραφίες σε μεγάλες αναλύσεις. 

H χαμηλή πυκνότητα των pixels στον Bionz XR full 35mm αισθητήρα έχει προτερήματα σε σύγκριση με μηχανές με περισσότερα megapixels, ;οπως ο χαμηλότερος θόρυβος στις σκιές, όμως σίγουρα δεν μπορεί και να αντικαταστήσει τελείως μια high megapixel μηχανή ειδικά για print, 

Back to Studio

Επιστρέψαμε στο στούντιο, και ας μιλήσουμε λίγο για την A7s III.

Προσφέρει εσωτερική εγγραφή βίντεο σε 10bit 4:2:2.

### 10 bit 4:2:2

10 bit είναι το bit-depth με 8 bit να καταγράφονται 256 αποχρώσεις αν κανάλι, με 10 bit να καταγράφονται 1024 αποχρώσεις για κάθε κανάλι.

Η 10 bit εγγραφή ανοίγει το δρόμο του color grading, και προσφέρει τη δυνατότητα να επεξεργαστούμε τη φωτεινότητα και το χρώμα του βίντεο χωρίς να αλλοιωθεί η ποιότητα πολύ. 

Ειδικά αν γίνεται χρήση χρωματικών προφίλ, όπως s-Log 2 ή s-Log 3 η εικόνα είναι flat που απαιτείται αρκετό color grading για να επανέλθει. 

To 4:2:2 αναφέρεται στο Chroma Subsampling που είναι ένα είδος συμπίεσης πληροφορίας Chroma. H πληροφορία ειναι χωρισμένη σε Luma values που είναι φωτεινότητα στην ουσία και Chrome Values που είναι η πληροφορία Chroma χωρίς το luminance information. 

To 4:4:4 αναφέρεται ότι δεν γίνεται καθόλου συμπίεση στη πληροφορία chroma. Μιλάμε για τεράστια data rates,  

4:2:2 υπάρχει μόνο η μισή πληροφορία χρώμα.

4:2:0 υπάρχει μόνο το ένα τέταρτο της πληροφορίας chrome. 

Το chroma subsampling είναι σχεδιασμένο να συμπιέζει πληροφορία με το τρόπο που λειτουργεί η όραση που είναι ποιό ευαίσθητη στην φωτεινότητα, παρά στο χρώμα.

Τώρα 4:4:4 είναι για πολύ ειδικούς σκοπούς και χρήσεις. Το τεράστιο bandwidth που απαιτείτε δεν το κάνει προσιτό.

To 4:2:0 είναι το χειρότερο απ’ όλα. Οι ταινίες και σειρές που βλέπουμε στα streaming services είναι συμπιεσμένες έτσι, πιθανότητα δεν θα καταλάβουμε καμια διαφορά, όμως για editing και color grading παίζει μεγάλο ρόλο καθώς δημιουργεί artifacts. Green screen για παράδειγμα, είναι αδύνατον να πάρεις καλή ποιότητα με 4:2:0. Το Green Screen λέγεται., ναι, Chroma Keying και το Chroma είναι συμπιεσμένο 4 φορές!

4:2:2 είναι η μέση λύση, επιτρέπει να διατηρηθεί αρκετή λεπτομέρεια στο Grading, και μπορείς να κάνεις chroma keying χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα. Τα data rates που απαιτεί είναι επίσης διαχειρίσιμα. 

## Rolling shutter

Το rolling shutter είναι η αδυναμία των αισθητήρων να αποτυπώσουν έντονες οριζόντιες κινήσεις της κάμερας. Σε κάποιες κάμερες ειναι αρκετά έντονο όπως στην A7 IV και στον προκάτοχο της την A7 III. H Α7s όμως τα πηγαίνει πολύ καλά, είναι πολύ βελτιωμένη σε αυτό το τομέα. 

### 4K up to 120

Και χωρίς crop!

### 16 bit Linear Output through HDMI, η 12 bit Log output

Το HDMI της υποστηρίζει 16 bit linear έξοδο, και ίσως έχει λίγο μάρκετινγκ εδώ από τη Sony.

16 bit linear, η 12 bit log που γράφουν τα recorders όπως το Atomos Ninja οπτικά δεν είναι δυνατόν να διακρίνεις διαφορές, μιλάμε για 68 δισεκατομμύρια διαβαθμίσεις το γκρι. Το bandwidth όμως που απαιτείτε να γράψεις 16 bit linear δεν είναι εύκολο να το διαχειριστεί κάνεις, ενώ σε 12 bit υπάρχουν αρκετά recorders στην αγορά που το υποστηρίζουν.

Η 12 bit εγγραφή ανοίγει το δρόμο για 12 bit RAW Video, και HDR Workflows. Η atomos προσφέρει ήδη τη δυνατότητα εγγραφή 12 bit Log Pro Res RAW στα Recorder της και αυτός ήταν ο κύριος λόγος που προτίμησα αυτή τη μηχανή. 

Μερικοί ίσως θεωρείτε ότι είναι λίγο νωρίς για το RAW, πχ το Resolve δεν υποστηρίζει Pro Res RAW πάρα μόνο Blackmagic RAW, και το τι μπορείς να τροποποιήσεις διαφέρει (π.χ. exposure, θερμοκρασια), από μηχανή σε μηχανή και από software σε Software. 


### Dual Gain (ISO 640, and ISO 12-800) with S-Log 2 or 3

Όσο ανεβαίνει το ISO αυξάνεται ο θόρυβος και μειώνεται η ποιότητα της εικόνας που καταγράφει ο σενσορας, όμως μόλις φτάσει στο 12800 ο αισθητήρας της A7s κάνει switch στο δεύτερο ISO που προσφέρει πάλι πολύ καλά αποτελέσματα.

### All Intra Codecs

Ta codecs που χρησιμοποιούν οι φωτογραφικές για εσωτερική εγγραφή προσπαθούν να εξοικονομήσουν bandwidth και να μειώσουν το μέγεθος των αρχείων, και το επιτυγχάνουν αυτό με συμπίεση. 

Η διάφορες επιλογές συμπίεσης που παρέχει η A7s χρησιμοποιούν συνδυασμό από I Frames, P Frames, και B Frames.

Τα P και τα B Frames χρειάζονται πληροφορίες από άλλα frames για να τη αποκωδικοποίηση. Δηλαδή το computer πρέπει να πάει μπρος / πίσω το αρχείο μέχρι να βρει τα frames που χρειάζεται για να ανακατασκευάσει ένα ολόκληρο καρέ 

Θα το παρατηρήσεις αυτό όταν κάνεις editing και μετακινείς το head μπρος / πίσω και δεν είναι τελείως ομαλό, κάνει stutter. Αυτό συμβαίνει γιατί το κομπιούτερ προσπαθεί να αποκωδικοποιήσει τo συγκεκριμένο καρέ, και προσπαθεί να πάρει τις πληροφορίες που χρειάζεται από προηγούμενα frames. Τα codecs που λειτουργούν με αυτό το τρόπο λέγονται Long GOP.

Με τα Intra Frames οτι πληροφορία χρειάζεται για την αποσυμπίεση υπάρχει στο I frame, και το καρέ μπορεί να ανακατασκευαστεί άμεσα, που κάνει το editing πολύ ποιο ομαλή εμπειρία αλλά αυξάνει κατά πολύ το bandwidth που χρειάζεται και το μέγεθος των αρχείων. 

H A7 IV και A7s III υποστηρίζουν All Intra Codecs, που αν και απαιτούν μεγαλύτερο bandwidth, είναι ιδανικά για editing. 

Τώρα τι Codecs έχει η A7s III: 

**XAVC S**

Αυτό είναι το κλασικό Codec, που χρησιμοποιεί H264 συμπίεση και μικρά data rates. Είναι όμως δυσκολότερο codec για editing.

**XAVC S-I**

Επίσης χρησιμοποιεί H264 για συμπίεση, αλλά ειναι ALL-I. Εύκολο για editing, αλλά έχει μεγάλα data rates, και θέλει γρήγορη κάρτα.

**XAVC HS**

Χρησιμοποιεί νεότερο H265 συμπίεση, και καταγράφει υψηλότερη ποιότητα ενώ κρατάει το μέγεθος αρχείου μικρό. Πολύ δύσκολο να γίνει editing ακόμη και σε δυνατά συστήματα καθώς η H265 συμπίεση ειναι πολύ απαιτητική, και ειδικά αν βάλεις στην εξίσωση 10 bit 4:2:2. Καλύτερα να γίνει transcoding πριν κάνουμε editing. 

Κάποια απο τα Codecs είναι σχεδιασμένα για εγγραφή 4Κ άλλα για high frame rates όπως το **XAVC HS 4K.** Στις ρυθμίσεις του Codec μπορούμε να δούμε τι ακριβώς υποστηρίζει και απο πλευράς bit depth η chroma subsampling. 


## Επίλογος

Η A7 IV είμαι σίγουρος οτι θα κάνει θράυση. Ειναι βελτιώμενη σε κάθε τομέα σε σχέση με το προκάτοχο της την A7 III. Σε φωτογραφία προσφέρει πλέον 33MP, οι βελτιώσεις του Autofocus, το inbody stabilization παίζουν μεγάλο ρόλο. 

Όπως και σε βίντεο, τα high bitrate all intra codecs, και η εγγραφή βίντεο σε 10bit 4:2:2 εσωτερικά την κάνει μια από τις πιο επιθυμητές mirrorless της αγοράς. 

Δυστυχώς για τη δική μου περίπτωση το workflow είναι κάτι το οποίο δεν θυσιάζω. Το Atomos Ninja V είναι το recorder που επιθυμω να χρησιμοποιώ για εγγραφή κατευθείαν σε ProRes. H ευκολία του να αφαιρείς το Caddy και να κάνεις editing απευθείας από εκεί αν το επιθυμείς είναι πολύ βολική. 

Για να χρησιμοποιήσω το παραπάνω workflow, η μηχανή χρειάζεται να υποστηρίζει το λιγότερο 10 bit 4:2:2 έξοδο από το HDMI. 

Δυστυχώς η A7 ΙV έχει έξοδο μόνο 8bit 4:2:2.

Η A7s III έχει έξοδο HDMI με υποστήριξη 16 bit linear RAW (χμμ marketing term απο τη Sony) που στο Atomos γίνεται εγγραφή σε 12bit Log. Ανοίγει το δρόμο για RAW εγγραφή βίντεο, και HDR.

 Τι δεν έχει η A7s III σε σχέση A7 IV:

Υπάρχούν αρκετά features που δεν υπάρχουν στην A7s III, αλλά θα μιλήσω μόνο γι’ αυτά που ίσως έχουν περισσότερη σημασία για βίντεο

– Η Α7 IV AF eye tracking για πτηνά H A7s IIII έχει eye tracking για σκύλους, γάτες και ανθρώπους αλλά όχι για πτηνά

– Flicker Free shutter, που επιτρέπει τον ακριβή έλεγχο του κλείστρου ώστε να αποφευχθεί το flickering σε πηγές φωτός φθορίου ή LED, και στο στούντιο έχω τέτοιο πρόβλημα.

Όσο αφορά τη τιμή η A7 IV έχει retail price 2800 ευρώ, ενώ η A7s III 4000 ευρώ, 1200 ευρώ διαφορά. 

1200 ευρώ για 120f 4K χωρίς crop, 16 bit RAW output απο HDMI, και πολύ λιγότερο Rolling Shutter είναι πολύ καλο deal, και γι’ αυτό και την προτίμησα. 

Οκ, αυτό ήταν, ελπίζω το vlog ήταν λίγο geeky, αλλά όχι πάρα πολυ, και να βρείτε καποιες απο αυτές τις πληροφορίες χρήσιμες. 

Αν έχετε ερωτήσεις αφήστε μήνυμα στα comments.

Ως την επόμενη φορά, χαιρετώ!